ISSN 1338-242X
Novinky
Zemeslyš*
Kníhkupectvo s názorom
Kolekcia vašich srdečných fotopozdravov

Newsletter
libraria.sk
Antivírová kontrola ZADARMO. Antivírus Eset Nod 32 Antivirus a ESET Smart Security. doucovanie

Mystika a jemné rebelanstvo Fridy Kahlo



Sekcia: výtvarné umenie Autor: Simona Hasler-Krovinová Pridané dňa: 06. októbra 2010 07:42
celý článok

Na mexickej verande posedáva smutná a zamyslená Doňa Rosita Morillo. Štrikuje  červený sveter pre jedného z členov svojej rozvetvenej rodiny. Rodinné zväzky symbolizujú husto prepletené kvitnúce kaktusy na pozadí, ale v očiach starej panej aj tak čítať strach zo samoty. Frida Kahlo považovala práve portrét Done Rosity Morillo za svoj najvydarenejší kus.


Na jednej z Fridiných prvotín sú zobrazené domy pieskovcovej farby a medzi nimi sa v červenom telegrafnom stĺpe ukrýva symbol červeného kríža. Tento výhľad jej poskytlo nemocničné okno v roku 1925, keď jej železná tyč pri autobusovej nehode poškodila niektoré telesné orgány.

Frida potom veľkú časť svojho života prežila prikovaná na lôžko. Vo vlastnom vnútri zvádzala trýznivý boj s bolesťou a samotou. Práve táto nešťastná dvojica ju doviedla k umeniu a s odstupom času nemožno celkom hovoriť, že bola nešťastná. Z Fridiných obrazov sa predsa v súčasnosti tešia mnohí jej obdivovatelia.

na lôžku, foto psikeba.com

V tom čase však autorku Zlomeného stĺpu existencia skôr mučila ako tešila. Neznesiteľnú bolesť tlmočí týmto dielom hneď dvojako - ako vlastnú diagnózu Spina Bifina (otvorené telo, kovový korzet) a ťažké detstvo (zlomený stĺp namiesto vnútorností).

Autorretrato con traje de Terciopelo je vôbec prvým autoportrétom, ktorý vytvorila. Podarovala ho svojmu milencovi Alejandrovi Gomézovi, veliteľovi skupiny mexických revolucionárov Cachuchas v roku 1926. Bolo to len rok po nešťastnom incidente, ktorého rekonvalescenciu si Frida začala zmierňovať maľovaním. Vtedy ešte netušila, že jej zrastené obočie a prenikavý pohľad sa raz preslávia po celom svete.

domáce zvieratko, foto photobucket.com

Na tejto prvej vlastnej podobizni je zobrazená ako devätnásťročná dievčina s neproporčne dlhým krkom a veľkými rukami. V tmavých elegantných šatách sa túži páčiť svojmu prvému naozajstnému nápadníkovi. Fridine obrazy sa nikdy nevyznačovali akademickou presnosťou, ale o to viac dýchali skutočným životom a mystickým surrealizmom. Vlastnú podobizeň nechala doručiť Alejandrovi Gomézovi spolu s krátkym dopisom. ,,Prepáč mi, že obraz posielam bez rámu. Polož ho na nízke miesto, odkiaľ bude na teba pozerať, akoby som to bola ja.“

Prostredníctvom autoportrétov si vždy predstavovala, že ju niekto úprimne hladí očami, že je v prítomnosti ľudí. Kvôli túžbe zostať nezabudnuteľnou ozdobila steny galérií až šesťdesiatimi autoportrétmi s nápadnou mexickou symbolikou či jemným emancipačným rebelantstvom.

Frida udržiavala styky s mexickými revolucionármi, medzi ktorými napokon našla lásku svojho života. Diego Rivera patril do tzv. Mexican mural movement, alebo združenie umelcov produkujúcich nástenné maľby na zákazku. Fridinu expresívnosť dokázal vybičovať až do krajnosti práve svojimi mileneckými aférkami. Do prvého manželstva vstupovala s predstavou, že si Diega úplne podmaní. Dokazuje to svadobný autoportrét Self portrait as Tehuana or Diego in my mind, kde má na hlave tradičný mexický čepiec ozdobený kvetmi s popínavými koreňmi. Vlastnícku túžbu jednoznačne odhalí aj Diegova zmenšená podobizeň namaľovaná uprostred Fridinho čela.

Frida a Diego, foto proa.org

Frida používala maľovanie ako premietanie svojich vnútorných pochodov. Po prvom rozvode sa zobrazila s tŕňovým náhrdelníkom obkolesená temnými tvormi džungle, ochrancami pred ďalšou nešťastnou láskou. Za Diega Riveru sa vydala aj po druhýkrát, no rebelský účes na obraze Self portrait with Braid už naznačuje nedôveru v pošramotený vzťah.

Diego in my head, foto buntglas.worldpress.com

Autoportrét s tŕňovým náhrdelníkom, foto frauenkrimis.net
 
Jej tvorba je silno poznačená mexickou dualistickou (slnko, mesiac) kultúrou a tradíciami. Napríklad dielo The deceaced Dimas Rosas at the age of three ilustruje mexickú tradíciu pochovávania malých detí ako svätcov. Trojročný Dimas Rosas je oblečený ako svätý Jozef a v ruke drží pohľadnicu ukrižovaného Krista. Zem okolo neho zdobia pestrofarebné kvety.

Frida zbožňovala tradičné mexické pestrofarebné šaty, foto sweetwaterlibraries.com

Frida Kahlo sa na fotografiách pýši farebnými mexickými krojmi, ktorých mala v šatníku neúrekom. Najradšej nosila tradičné šaty regiónu Oaxaca a Yalalag, pretože tam stále vládol matriarchát. Mnohé fotografie z Fridinho života ale aj silnú výstavu obrazov si môžete pozrieť vo viedenskej galérii Bank Austria Kunstforum až do 5. decembra 2010.

foto na titulke - photobucket.com

pošli na vybrali.sme.sk
Pravidlá publikovania | Inzercia | Kontakty ©2009 - 2012 B DESIGN s.r.o. | design by rendy | code by Ivan Mišák